De tien geboden voor een goed persbericht

Als vakbladhoofdredacteur zag ik er tientallen per week en als PR-consultant en nu als zelfstandig tekstschrijver maak ik ze. Hoe verstuur je als bedrijf een professioneel persbericht dat ook nog eens massaal opgepakt wordt?

 

Allereerst: waarom een persbericht versturen?

 

De belangrijkste reden is even plat als voor de hand liggend. Gratis aandacht! Als je als bedrijf iets leuks te melden hebt (een overname, verhuizing naar een groter pand, nieuw product, bijzonder project) kan een persbericht zorgen voor positieve en inhoudelijke publiciteit. Dat is, zo is op dit moment de gedachte in PR-land, meer waard dan een advertentie of advertorial.

 

En je betaalt er bovendien nul in plaats van duizend euro of meer voor.

 

Een persbericht kan ook als doel hebben om mensen te informeren en te voorkomen dat een verhaal een eigen leven gaat leiden. Dat is vooral belangrijk als je als bedrijf veel in de belangstelling staat. Ook bij minder positief nieuws kun je daarom overwegen om een persbericht te versturen.

 

Maar hoe straal je met een persbericht professionaliteit uit en zorg je ervoor dat redacties er iets mee doen? En kun je dat zelf? Met een beetje hulp denk ik dat je een behoorlijk eind moet kunnen komen. Daarom tien tips.

 

1) Is jouw nieuws nieuwswaardig?

Bedenk altijd dat het voor plaatsing niet uitmaakt of het nieuwsonderwerp voor jouw bedrijf wel of niet van grote waarde is. Er is voor journalisten en redacteuren als het goed is maar één criterium: vindt de lezer het boeiend? Probeer die vraag eerlijk te beantwoorden.

 

2) Zorg voor een goede perslijst

Verzamel emailadressen van relevante media. Het liefst van individuele personen of adressen die beginnen met ‘redactie@’. Alles wat begint met ‘info@’ komt meestal niet bij de redactie binnen.

 

Vaak zijn de adressen online goed te vinden. Vraag anders eens rond bij zakelijke relaties. Veel mensen kennen wel ‘iemand van de pers’.

 

3) Stuur alleen naar relevante media

Schiet niet met hagel. Een sportjournalist van De Telegraaf zit niet te wachten op een persbericht van een bouwbedrijf. Je wilt niet als spammer worden gezien.

 

Mik niet alleen op een passende, maar ook op een realistische doelgroep. Als autodealer hoef je niet het NOS Journaal te benaderen met een bericht over de opening van je nieuwe pand.

 

Als ik voor een MKB-bedrijf een persbericht verstuur mik ik vaak op een combinatie van regionale en lokale media (print, online, radio en televisie) en de juiste vakmedia.

 

4) Neem geen aanloop

Journalisten hebben het erg druk. Geloof me maar, dat is echt zo.

 

Daarom vinden ze het best fijn als nieuws af en toe naar hen toe komt in plaats van dat ze er altijd zelf naar op zoek moeten. Ze lezen persberichten zeker, maar niet heel uitgebreid. Dus: trek meteen hun aandacht. Neem geen aanloop voordat je in de tweede of derde alinea vertelt waar het eigenlijk over gaat. In de kop en in de eerste regel moet dat al duidelijk zijn. 

 

Nee, nog eerder: in de titel van je mail. Zet daarin trouwens ook altijd het woord ‘persbericht’. 

5) Zet de tekst in de mail

Je kunt het persbericht als extratje ook als pdf in de bijlage zetten, maar zet de tekst in ieder geval ook altijd in de platte mail. Door moeten klikken is een extra drempel. 

6) Zet alle adressen in de bcc

Iedereen snapt dat je een persbericht als bulkmail verstuurt. Maar de gouden regel is wel dat je de adressen altijd in de bcc zet, zodat ontvangers niet de hele perslijst zien.

 

Eens in de zoveel tijd gaat iemand een keer in de fout door alles in de cc te zetten. Vervolgens is er vaak een grappige journalist die ‘reply to all’ gebruikt om de hele perslijst een cynisch mailtje terug te sturen. Waarop een ander weer reageert. En daarna een derde. En dat een hele dag lang. Een nachtmerrie voor de veroorzaker.

 

7) Geef de mogelijkheid om contact op te nemen

Zet altijd jouw telefoonnummer onder het persbericht voor journalisten die meer informatie willen.

 

8) Stuur een afbeelding mee

Zeker online media hebben echt een afbeelding nodig. Dus heb je beeldmateriaal dat past bij het onderwerp? Stuur het mee.

 

Maar een bijlage van 9 MB is onnodig en irritant.

 

9) Wees vriendelijk

Zet niet onder een persbericht dat je verwacht dat het direct geplaatst wordt. De keuze ligt bij de journalist en jij vraagt hem of haar om een gunst. Besef dat. Journalisten zijn net mensen: als ze op een prettige manier worden benaderd krijg je eerder het voordeel van de twijfel.

 

10) Wees realistisch

Tot slot is het goed om realistische verwachtingen te hebben. Nee, niet iedereen publiceert jouw persbericht. En ze zullen het sowieso niet in zijn geheel, ongewijzigd, overnemen. Ga daar dus ook niet vanuit. Elk medium dat er iets mee doet is mooi meegenomen.

 

Met deze tips ben je al verder dan een deel van de professionals, want er gaat nog vaak iets mis.

 

Maar heb je toch nog hulp nodig? Of wil je zeker weten dat het goed gebeurt? Neem gerust contact op.

Reactie schrijven

Commentaren: 0

Teksten als een espresso
Puur en krachtig 
Voor bedrijven en redacties

+31 610 55 19 20   
info@tekspresso.nl


Foto's op deze website:
Frans Swaans (achtergrondfoto)
Danny van Emmerik van Door Danny Fotografie (foto Johan van Leeuwen)