In de fout met je bedrijfsnaam

Niets staat slordiger dan het verkeerd schrijven van je eigen bedrijfsnaam. Dat klinkt misschien als iets onwaarschijnlijks, maar toch komt het vaak voor.

 

Natuurlijk kan een zelf bedachte naam in principe nooit verkeerd zijn geschreven. Steeds meer bedrijven kiezen voor een, al dan niet grappige, creatieve schrijfwijze van een bestaand woord. Qurrent, Voys, Zekur, BAQ-fiets…

 

Daar kleven nadelen aan, want je moet altijd uitleggen hoe je de naam schrijft, en het moet passen bij je bedrijf en de branche waarin je actief bent, maar het is natuurlijk niet fout.

 

Ook als het gaat om hoofdletters zit je met een bedrijfsnaam niet vast aan regels. De ArenA in Amsterdam, de iPhone, eBay; de manier van schrijven hoort bij de identiteit van het merk. Ook niets mis mee, al zou ik persoonlijk nooit voor een schrijfwijze met enkel kleine letters (adidas) of juist met alleen maar kapitalen (ABN AMRO) kiezen.

 

Stelregels

Wat ik wel belangrijk vind zijn de volgende twee stelregels.

 

Ten eerste: als je voor een ‘foute’ bedrijfsnaam kiest, doe het dan met een reden en zorg ervoor dat het voor iedereen duidelijk is dat het een bewuste fout is.

 

En ten tweede: pas de schrijfwijze, wat je ook kiest, extreem consequent toe.

 

Een paar weken geleden wees ik een klant erop dat de nieuwe bedrijfsnaam die hij had gekozen taalkundig verkeerd was. Het was geen blunder, maar een veelvoorkomende fout. Maar wel een fout. En een fout die zeker niet bewust was en die niet paste bij het bedrijf.

 

Ze hebben de naam aangepast, net als de al ontworpen logo’s. Een verstandige keuze.

 

Ook zag ik al meerdere websites waarop de naam van een bedrijf op drie of vier verschillende manieren was geschreven. Dan gaat het over hoofdletters, verbindingsstreepjes en spaties, maar dat zijn geen details als het om je eigen naam gaat. Het staat onprofessioneel.

 

De meest gemaakte fouten

Wat zijn de meest gemaakte fouten?

 

Stel dat Pieter de Jong een winkel begint waarin hij badeendjes gaat verkopen. Dan kan er veel verkeerd gaan bij zijn bedrijfsnaam. En dan ga ik ervan uit dat hij het woord badeendjes gewoon goed schrijft.

 

1) Als Pieter zijn achternaam wil gebruiken in de bedrijfsnaam dan moet hij eraan denken dat hij het tussenvoegsel met een hoofdletter moet schrijven. Want daarmee begint dan zijn naam. Niet ‘Badeendjeswinkel de Jong’, maar ‘Badeendjeswinkel De Jong’.

 

Als hij wel zijn voornaam gebruikt, dan hoort het overigens wel gewoon ‘Badeendjeswinkel Pieter de Jong’ te zijn.

 

2) Ik heb het in een andere blog al eens geschreven: veel mensen hebben de neiging om te veel spaties in het Nederlands te gebruiken. Pieter moet zijn bedrijf geen ‘Badeendjes winkel De Jong’ noemen.

 

Vooral op bestelbusjes zie ik deze categorie fouten heel vaak.

 

3) Dan is er nog de onterechte apostrof voor een bezits-s of meervoud-s. Als Pieter kiest voor de naam Pieter’s Badeendje’s dan is dat een leuke naam, maar wel dubbel fout geschreven. In beide gevallen is er geen apostrof nodig. De simpele uitleg is dat je die alleen plaatst wanneer er anders onduidelijkheid over de uitspraak kan zijn.

 

Het moet dus ‘Pieters Badeendjes’ zijn. ‘Pieters badeendjes’, met een kleine b, kan natuurlijk ook. 

 

Of wat mij betreft ‘PieterS Bad1djeZ’, als hij dat dan maar altijd precies zo schrijft.

Reactie schrijven

Commentaren: 0

Teksten als een espresso
Puur en krachtig 
Voor bedrijven en redacties

+31 610 55 19 20   
info@tekspresso.nl


Foto's op deze website:
Frans Swaans (achtergrondfoto)
Danny van Emmerik van Door Danny Fotografie (foto Johan van Leeuwen)