Zie je ook steeds meer mensen langskomen op LinkedIn die daar een blog hebben geschreven of die verwijzen naar een blog op de bedrijfssite, een blogwebsite of in een vakblad? Het is een trend. En dat is niet gek.
Waarom is bloggen interessant en wat doe je als je wel van de voordelen wilt genieten maar niet zelf wilt gaan schrijven?
Personen zijn vaak interessanter om te volgen dan bedrijven. Grote bedrijven doen op social media hard hun best om een persoonlijk gezicht te krijgen met grappige webcaremedewerkers die hun eigen naam of initialen onder een bericht zetten. Ik vind het heerlijk verfrissend.
NS Webcare
(Bron: www.debestesocialmedia.nl)
Persoonlijk
Bedrijven met een mediagenieke frontman doen het goed. Steve Jobs, Richard Branson… Maar denk ook aan Pieter Zwart van Coolblue of Alexander Klöpping van Blendle. Hun geheim: ze stralen passie uit voor hun vak, hebben humor en vertellen geen geforceerd verkoopverhaal.
Juist als kleine ondernemer moet je proberen een persoonlijk gezicht te laten zien. Niet alleen in gesprekken, maar ook in teksten. Het schrijven van blogs is daarvoor ideaal.
Je kunt in een blog scherper, kritischer en grappiger zijn dan in normale zakelijke teksten en daarnaast kun je passie en kennis laten zien.
Daarvoor hoef je je bedrijfsnaam niet eens te noemen. Liever niet zelfs.
Meer voordelen
Maar er zijn veel meer voordelen.
- Het creëert discussie, waar je weer kennis uit haalt.
- Het stimuleert jezelf om scherp na te denken over onderwerpen en om achtergrondonderzoek te doen, wat ook kennis oplevert.
- Het zorgt ervoor dat er iets gebeurt op je website. Een website moet geen statisch visitekaartje worden.
- Je kunt de blog delen via alle social media, wat ook weer beweging oplevert. Mensen zien je gezicht en denken weer even aan je. Het heeft mij al diverse opdrachten opgeleverd.
- Google vindt het leuk. Het is dus goed voor de vindbaarheid van je bedrijf op internet.
Ghostwriter
Maar als ik dat nu niet kan, niet wil of er gewoon geen tijd voor heb?
Voor zakelijk bloggen geldt eigenlijk hetzelfde als voor andere zakelijke teksten. Je kunt het uitbesteden.
Is het niet gek om een blog door iemand anders te laten schrijven en er jouw naam onder te zetten? Ik snap dat gevoel, maar het is de normaalste zaak van de wereld. Bijna geen enkele column van een bekende Nederlander in een krant of tijdschrift komt rechtstreeks uit zijn of haar pen. Die zijn geschreven door ghostwriters die, als het om blogs gaat, ook ghostbloggers worden genoemd.
Een goede ghostblogger laat een blog perfect aansluiten bij de persoon wiens naam eronder staat. Zo’n blog komt ook niet zomaar tot stand. Daar gaan, normaal gesproken, een interview en meerdere proefversies aan vooraf.
Totdat de naamgever het gevoel heeft dat het eigenlijk zijn tekst is.
Wat is er mis mee dat de tekst is opgeschreven door iemand met meer schrijfervaring? Dat zorgt er alleen maar voor dat de boodschap beter overkomt.
Reactie schrijven