Wat is het verschil tussen een tekstschrijver en een copywriter?

Een paar dagen geleden mocht ik een presentatie geven bij het ondernemersnetwerk Triple O uit Oss. Na afloop kwamen er veel leuke vragen. Daarvan bleef één mij het meest bij. ‘Wat is nu eigenlijk het verschil tussen een tekstschrijver en een copywriter?’

 

Misschien denk je: hetzelfde als het verschil tussen een ontwerper en een designer. Oftewel, een letterlijke Engelse vertaling ervan. En eigenlijk is dat ook zo. Maar ook al betekenen ze hetzelfde, toch worden de woorden anders gebruikt.

 

De traditionele tekschrijver

De traditionele tekstschrijver had ook neerlandicus kunnen zijn. Of is dat misschien ook. Hij of zij heeft een passie voor taal en weet dus zonder na te denken hoe je caoutchouc (uit het ‘Groot Dictee’ van 2015) schrijft.

 

De traditionele tekstschrijver zet je in als je er zeker van wilt zijn dat je tekst foutloos is. Maar de vraag hoe je je doelgroep het best kunt benaderen, moet je zelf zien te beantwoorden.

 

De moderne copywriter

De moderne copywriter had ook online marketeer kunnen zijn. Of is dat misschien ook. Hij of zij wordt warm van cijfers en statistieken en doet zonder moeite een zoekwoordenanalyse zodat jij met de juiste zoekopdrachten gevonden wordt.

 

Hij of zij denkt niet alleen na over de teksten, maar ook over een videofilm of een social-media-strategie. Alles om de doelgroep te bereiken. En daarvoor hoeft een tekst niet per se foutloos te zijn, toch?

 

Grijstinten

Dat is heel zwart-wit. Zoals zo vaak heeft de werkelijkheid veel meer grijstinten. Traditionele tekstschrijvers die niet meedenken over de communicatiestrategie zijn voor veel bedrijven niet meer interessant. Dus passen ze zich aan.

 

De groep die zich copywriter noemt is enorm divers. Van tekstschrijvers die een keer iemand hebben horen spreken over marketing tot marketeers die denken dat schrijven toch echt niet zo moeilijk kan zijn.

 

En gelukkig ook een aantal die echt verstand heeft van beide disciplines.

 

Wat is beter?

Een tekstschrijver is ook niet beter dan een copywriter, of andersom. Wie een webshop heeft en simpelweg een zo groot mogelijk publiek moet bereiken heeft zeker iemand nodig die iets snapt van online marketing, compleet met een strategie voor SEO (zoekmachineoptimalisatie) en adverteren via Google of social media. Dat kan dezelfde persoon zijn die de teksten schrijft, maar het zoeken van een specialist ligt meer voor de hand.

 

Als je een regionaal georiënteerde ondernemer bent die geen producten verkoopt maar een dienst levert, dan vraagt dat om een heel andere benadering. Je wil waarschijnlijk ook graag gevonden worden op het internet, maar je hebt vooral teksten nodig die je trots durft te laten lezen aan een klant of een prospect, omdat ze de professionaliteit uitstralen die je nastreeft.

 

Dan moet je op zoek naar iemand die op de eerste plek gewoon goed en correct kan schrijven.

 

En bedenk: iedereen kan zich copywriter of tekstschrijver noemen. Het gaat niet om het naampje dat iemand erop heeft geplakt. Het gaat om het bedrijf of de persoon.

Reactie schrijven

Commentaren: 0

Teksten als een espresso
Puur en krachtig 
Voor bedrijven en redacties

+31 610 55 19 20   
info@tekspresso.nl


Foto's op deze website:
Frans Swaans (achtergrondfoto)
Danny van Emmerik van Door Danny Fotografie (foto Johan van Leeuwen)