Ondernemers doen er goed aan om het schrijven van teksten uit te besteden. Dat was de stelling in mijn vorige blog. Dat geldt voor het merendeel, want er zijn ook redenen te verzinnen om het wel zelf te doen. Als je daar voor kiest, en je wilt niet als een klungelige amateur overkomen, vermijd dan deze uitglijders.
Aan een aantal dingen is snel te zien dat een tekst is geschreven door iemand die daar niet veel ervaring mee heeft. Uiteraard aan keiharde fouten.
Maar ook aan subtielere foutjes of aan dingen die niet per se fout, maar wel onprofessioneel, achterhaald of gewoon lelijk zijn.
Alles waar ik de afgelopen jaren bij het lezen van teksten jeuk van kreeg heb ik teruggebracht tot tien punten. Dingen waar je het beste ver weg van kunt blijven als je wilt overkomen als een professional. In deze blog beschrijf ik de eerste vijf. In de volgende blog volgen nummer zes tot en met tien.
1) Formeel of stoffig taalgebruik
Het is 2016, mensen. Taal ontwikkelt zich. We praten heel anders dan in de jaren ’60, maar vaak schrijven we nog wel zo. Dat komt door het misverstand dat je, als je gaat schrijven, zo ver mogelijk weg moeten blijven van spreektaal.
Vergeet dat.
Je bereikt je doelgroep veel beter met teksten die eenvoudig en vlot zijn geschreven. Daarnaast wordt de kans op fouten kleiner als je dichter tegen spreektaal aan gaat zitten. Nee, je hoeft niet te schrijven als een twaalfjarige op WhatsApp, maar hanteer wél de regel dat je geen woorden gebruikt die je nooit zou zeggen in een gesprek.
Dus niet: “Middels deze aanbieding, welke enkel een maand van kracht is…”.
Maar gewoon: “Met deze aanbieding, die een maand geldig is…”
2) Uitroeptekens!!
Er is een grappige scène in de briljante serie Seinfeld die gaat over een ruzie over het wel of niet gebruiken van een uitroepteken op een kattebelletje. Ik ben het met de man in deze scène eens: uitroeptekens zijn verschrikkelijk.
Zet gerust een uitroepteken achter een felicitatie op Facebook, maar gebruik ze spaarzaam in een tekst en vermijd een dubbel uitroepteken altijd. Het staat schreeuwerig en dwingend en zo wil je niet overkomen. Bovendien lijkt het alsof je zwak taalgebruik moet compenseren. Als je voor de goede woorden kiest is een uitroepteken niet nodig om een zin kracht bij te zetten.
3) Lange of juist heel korte zinnen
Een tekst met vooral lange zinnen is lastig leesbaar, maar een tekst met alleen korte zinnen komt over als een boekje voor de basisschool. Zorg voor afwisseling.
Maar let op: combineer alleen zinsdelen met een komma of met ‘en’ als ze ook echt iets met elkaar te maken hebben.
Wel: “Wij bezorgen binnen één werkdag en rekenen daarbij geen bezorgkosten.”
Niet: “Wij bezorgen binnen één werkdag en de kwaliteit van onze producten is onovertroffen.”
4) Te veel hoofdletters
Het lijkt misschien een detail, maar aan slecht hoofdlettergebruik herken je meteen de onervaren schrijver. We hebben in het Nederlands niet de regel, zoals in het Duits, dat we zelfstandige naamwoorden met een hoofdletter schrijven.
Toch zie ik zinnen als “We zijn de grootste leverancier ter Wereld” regelmatig langskomen.
Ook het woord ‘u’ wordt vaak onterecht met een hoofdletter geschreven. Net als de dagen van de week en de namen van maanden.
5) Afkortingen
Voor een contactadvertentie betaal je per teken. Maar in andere teksten is er geen reden om afkortingen te gebruiken, behalve natuurlijk (bedrijfs)namen of vaktechnische begrippen.
Waarom zou je schrijven: “We hebben ook speeltoestellen voor kinderen v.a. vier jaar”. Het werkt mogelijk verwarrend en komt lui over terwijl het uiteindelijk maar één teken scheelt.
Schrijf ook ‘bijv.’, ‘o.a.’ en ‘m.a.w.’ voluit en noem mvr. De Jong gewoon mevrouw De Jong.
En gebruik ‘etc.’ en ‘enz.’ het liefst maar helemaal niet.
Reactie schrijven