Wat mijn dochter van drie mij leert over storytelling

Nienke, mijn dochter van drie, zorgt dagelijks voor bakken aan vrolijkheid in mijn leven. Ze heeft een leeftijd waarop je haar veel kunt leren. Maar ik leer ook elke dag van haar. Over storytelling bijvoorbeeld.

 

Storytelling is een lelijk maar hip woord in de wereld van marketing en communicatie. Heel simpel gezegd houdt het in dat je in je communicatie gebruik maakt van de kracht van een verhaal.

 

Ik kwam laatst een vacature tegen die begon met:

 

“Maandagochtend 8.30 uur. Goedemorgen! Tijdens je eerste koffie of thee bespreek je kort het weekend bij het koffiezetapparaat. Vervolgens roep je iedereen bij elkaar voor de werkbespreking.”

 

Ik was toch geboeid.

 

De reclamewereld is al heel lang heel goed in storytelling. De kleine schaatser Evert van Benthem die een boterham met pindakaas eet en daardoor jaren later twee keer de Elfstedentocht wint is een klassiek voorbeeld.

 

Je kunt in allerlei teksten gebruikmaken van storytelling. De bedrijfsgeschiedenis, bijvoorbeeld. Want wat leest fijner.

 

“Makelaarskantoor Van der Ploeg is in 1984 opgericht door Wim van der Ploeg.”

Of: “Wim van der Ploeg was als kind al ondernemend. Regelmatig waren zijn ouders hem kwijt. De dag nadat hij zijn middelbareschooldiploma haalde…”

 

Kinderen en verhalen

Aan kinderen kun je goed zien hoe krachtig verhalen zijn en hoe goed ze blijven hangen. Als ik met mijn dochter acht boeken bij de bibliotheek leen dan kent ze een week later, nadat elk boekje twee of drie keer is voorgelezen, elk verhaal uit haar hoofd.

 

Maar het werkt ook goed bij het uitleggen van iets.

 

“Je mag niet liegen, Nienke.”

“Wat is liegen, papa?”

“Dat is dat je expres iets zegt dat niet klopt.”

“…”

“Snap je dat?”

“Nee.”

“Bijvoorbeeld als je tegen iemand zegt dat je vier jaar oud bent, terwijl je nog maar drie bent.”

“…”

“Snap je dat?”

“Nee.”

“Stel je eens voor. Mama heeft een heel lekkere taart gebakken. Met slagroom en kersen erop. Maar ze heeft tegen je gezegd: ‘Nienke, daar mag je niet aankomen, want die taart is voor de visite die straks komt.’ Mama is even naar boven en jij denkt ‘Hmm, die taart ziet er wel héél erg lekker uit.’ Je gaat er met je vinger naartoe en pakt er een flinke klodder slagroom vanaf. Wat lekker. Maar dan komt mama beneden. Ze ziet dat er een stukje uit de taart is. ‘Heb jij soms een stukje van de taart gegeten’, vraagt ze streng. Je mond zit nog vol met taart, maar je zegt: ‘Uhm… nee hoor. Ik heb niets gepakt.’ Kijk… dán ben je aan het liegen.”

 

Toen was het wél duidelijk, wat overigens niet betekent dat ze nooit meer liegt.

 

Realistisch

Wat ik ook leer van Nienke: verhalen hoeven niet per se over prinsessen, toverfeeën en roze eenhoorns te gaan. Het mag best realistisch zijn. Als ik haar vraag waar een zelfverzonnen verhaal over moet gaan, komt ze met iets uit haar eigen leven. “Over een meisje dat naar de peuterdans gaat.”

 

Zo werkt storytelling. De werkelijkheid is mooi genoeg. Je hoeft niet te overdrijven en op te scheppen. Met storytelling gebruik je niet de toon van een elevator pitch. Je gebruikt de kracht van een realistisch verhaal.

 

In ieder mens en in ieder bedrijf zit een verhaal.

 

Maak daar gebruik van.

Reactie schrijven

Commentaren: 0

Teksten als een espresso
Puur en krachtig 
Voor bedrijven en redacties

+31 610 55 19 20   
info@tekspresso.nl


Foto's op deze website:
Frans Swaans (achtergrondfoto)
Danny van Emmerik van Door Danny Fotografie (foto Johan van Leeuwen)