Lukt beginnen met bloggen niet? Vier stappen én vier tips waarmee het goed komt

Misschien ken je het. Je wilt zakelijk gaan bloggen, maar je zit nu al minstens een half uur naar een lege witte Word-pagina te kijken. Werk volgens deze vier stappen en gebruik de vier inspiratietips die ondertussen langskomen om dat te voorkomen.

Stap 1 en 2) Bepaal de doelgroep en bedenk het onderwerp
Open Word, of het CMS van je website niet voordat je een doelgroep hebt bepaald en een onderwerp hebt bedacht. Dat moeten altijd de eerste stappen zijn. Ze hangen met elkaar samen, dus welke van de twee je eerst kiest, moet je lekker zelf weten.

Het vinden van inspiratie is niet iets dat komt aanwaaien. Je moet ernaar zoeken. Daarover gaan de vier tips hieronder. Daarna volgt pas stap 3.

Inspiratietip 1) Denk aan klantvragen
Hoe kom je tot een onderwerp? De beste tip is: denk aan klantvragen. Als je blogt over een thema waar je veel vanaf weet moet je altijd beseffen dat iets dat voor jou heel vanzelfsprekend is, dat voor lezers - vaak klanten of potentiele klanten – niet altijd is. Een onderwerp dat voor jou als een uitgekauwde open deur voelt, helpt je doelgroep misschien toch verder.

Bedenk daarom welke vragen klanten jou vaak stellen. Schieten er geen vragen te binnen? Zoek eens terug in je mailarchief, of kijk naar reacties op social media onder eerdere blogs. Zelf heb ik ook regelmatig vragen die ik kreeg bij een presentatie of een training verwerkt tot een blog.
 
Inspiratietip 2) Wat maak je mee?
Storytelling is een hip begrip, want verhalen doen het altijd goed. Dat geldt zeker ook voor zakelijk bloggen. Denk aan dingen die je meemaakt. Dat kunnen heel kleine gebeurtenissen zijn: een grappige opmerking tijdens een gesprek. Of iets groots: een bijzonder project waar je megatrots op bent.

Inspiratietip 3) Laat je inspireren door het nieuws
Inspiratie kan ook liggen in de actualiteit. In groot landelijk of wereldwijd nieuws of juist in een specifieke ontwikkeling in jouw vakgebied. Nieuwe regelgeving bijvoorbeeld.

Inspiratietip 4) Kijk naar andere branches of andere landen

Veel bedrijven hebben last van oogkleppen. Ze doen dingen op een manier waarop het in hun branche al jaren gebeurt en ze kijken vooral heel goed naar wat hun concullega’s doen. Dat houdt innovatie, het echte buiten-de-lijntjes-denken, tegen. Een blog over hoe een probleem of een thema in een heel andere branche wordt benaderd, of in dezelfde branche in een ander land, kan interessant en erg nuttig zijn.

Stap 3) Bepaal de structuur
Hebben deze tips je geholpen en heb je nu een onderwerp? Denk dan na over de structuur. Je zou het kunnen opdelen in hoofd- en deelvragen, zoals je dat op de middelbare school leerde. Of je kiest, zoals bijvoorbeeld deze blog, voor een x-aantal tips, stappen, redenen of voordelen. Of je die opbouw eerst op papier zet of alleen in je hoofd, moet je zelf weten. Doe wat bij je past.

Stap 4) Gewoon beginnen
Heb je een onderwerp en een structuur, maar komen de woorden niet op het scherm? Dan is er maar één tip: niet twijfelen, gewoon beginnen.

‘Ja maar, hoe dan?’

Het is van belang om dat demotiverende lege scherm snel te vullen. Ga niet broeden op de perfecte eerste zin, maar begin gewoon met de grove lijnen. Heb je al een idee hoe je de blog wilt gaan afsluiten, begin daar dan mee. Weet je al welke argumenten je halverwege je blog gaat gebruiken? Ook dat kan een prima startpunt zijn.

Ik begin altijd met het maken van meters, of in dit geval tekens, zonder dat ik op details let of de getypte zinnen überhaupt teruglees. Totdat de kern staat. Dan ga ik de fouten eruit halen, stukken schrappen of juist toevoegen en schaaf ik alles bij, zowel inhoudelijk als qua taal. Totdat ik tevreden ben.

Een beeldhouwer die een buste maakt begint ook niet meteen met de perfecte neus. Die doet eerst de grove vormen en gaat vervolgens steeds gedetailleerder werken. Tot het perfecte beeld is ontstaan.

Zo werkt schrijven, en dus bloggen, ook. Niet twijfelen, niet onzeker zijn, gewoon van start gaan. Je kunt het!

Reactie schrijven

Commentaren: 0

Teksten als een espresso
Puur en krachtig 
Voor bedrijven en redacties

+31 610 55 19 20   
info@tekspresso.nl


Foto's op deze website:
Frans Swaans (achtergrondfoto)
Danny van Emmerik van Door Danny Fotografie (foto Johan van Leeuwen)