Mensen vragen vaak of ik me als tekstschrijver focus op bepaalde sectoren. Nee, is mijn simpele antwoord. ‘Maar je kunt toch niet overal verstand van hebben?’, is dan de reactie. Dat klopt, ik heb zeker niet overal verstand van. En dat is juist een voordeel.
Ik schrijf relatief veel voor technische beroepsgroepen. De zakelijke IT staat daarbij op nummer één. Maar ik ben absoluut geen IT-techneut. Hoe kan dat?
Technische bedrijven hebben regelmatig teksten nodig voor een niet-technische doelgroep. De gemiddelde consument, bijvoorbeeld. Of beslissers bij bedrijven. Dat moeten dus ook niet-technische teksten zijn.
De lancering van de iPhone
Apple is daar ijzersterk in. Vooral in de jaren van Steve Jobs. Kijk de iconische lancering van de iPhone nog eens terug en wat valt op? Het gaat niet over technische details. Het gaat over wat de gebruiker eraan heeft.
Bij Apple werken ijzersterke technici, maar ook veel mensen - meer dan bij andere tech-bedrijven - die de ballen snappen van wat er onder de motorkap van een iPhone of MacBook precies gebeurt. Ze denken mee over onder meer gebruikservaring, vormgeving en communicatie, zonder zich druk te maken over de techniek.
Steve Jobs zelf was zeker geen digibeet, maar ook geen echte techneut. Steve Wozniak, waarmee hij Apple oprichtte, was dat wel. Wozniak was in de beginjaren heel belangrijk voor Apple, maar als hij de presentatie voor de iPhone zou hebben bedacht en gegeven, had het er heel anders uitgezien. Zonder twijfel was ie veel minder effectief geweest omdat hij te veel had ingezoomd op technische details.
Klant die het snapte
Een paar jaar geleden ontmoette ik iemand die dit heel goed snapte. Het bedrijf waar deze man directeur van was (hij is inmiddels met pensioen) maakt en verkoopt ingenieuze machines voor, met name, de voedingsmiddelenindustrie. De machines kunnen onder meer etiketteren en wegen, of ze controleren of er iets in het eten terecht is gekomen dat er niet thuishoort.
“We zijn een klein clubje en we zijn allemaal echte techneuten. Ikzelf ook”, zo zei de man bij onze eerste kennismaking. Het bedrijf maakt gave en innovatieve dingen, waarmee ze zich onderscheiden van concurrenten. Maar ze vonden het lastig om dat verhaal te vertalen naar wervende teksten om potentiële klanten enthousiast mee te maken. Want bij die klanten is het zelden een techneut, maar meestal een commercieel persoon die de beslissingen maakt. De directeur had door dat hij hulp nodig had.
Er ontstond een mooie samenwerking. Als het bedrijf iets nieuws had, ging ik op zoek naar de kernvraag: wat voegt deze nieuwe oplossing écht toe? Waarom zou een klant hem moeten hebben? Lost het misschien een veelvoorkomend probleem op? Geeft het misschien een commercieel voordeel? Daar, en nergens anders, gingen de teksten over. Ik dwong hem ook om dat in simpele woorden uit te leggen, net zo lang tot ik het begreep. Zo ontstonden teksten zonder veel vakjargon en onnodige technische details. Dat leverde prachtige resultaten op. Het bedrijf kreeg veel meer reacties op de teksten dan voorheen en dat vertaalde zich in meer offerteaanvragen en uiteindelijk meer verkoop.
Denken als de doelgroep
Zo werkt het niet alleen bij technische bedrijven. Voor veel ondernemers, van een accountant tot een bakker, geldt dat ze zó veel kennis van en passie voor hun beroep hebben, dat het een uitdaging is om in teksten te blijven focussen op dingen waar de doelgroep iets aan heeft.
Misschien doe ik mezelf tekort door te zeggen dat ik in veel sectoren een leek ben en ook zo denk. Maar in zekere zin is dat wel zo. En dat is dus juist een voordeel, want vaak denkt de doelgroep precies hetzelfde.
Reactie schrijven